Yoga Zaandam

3 tips voor een ontspannen werkweek

Nieuws

Als je aan mensen vraagt hoe het met ze gaat krijg je vaak te horen “ja goed, maar wel druk”. Iedereen lijkt het altijd druk te hebben. Als ik naar mezelf kijk is dat eerlijk gezegd niet anders: er is altijd wel iets te doen, ook als ik thuis kom na een dag werken. Soms kijk ik op maandag alweer uit naar het weekend, omdat ik weet dat alles dan weer wat rustiger is. Maar eigenlijk vind ik dit geen fijne manier van leven, en ik besloot wat meer ontspanning en rust in mijn werkweken in te bouwen. In deze blog deel ik met je hoe ik dat doe, ik hoop dat jij er wat aan hebt.

1. Begin je dag ontspannen

Wat voor mij echt een groot verschil maakt is als ik de dag ontspannen begin. Ik was altijd gewend om zo lang mogelijk in bed te blijven liggen en pas op te staan als het echt niet anders kon. Maar dit zorgde ervoor dat ik ’s ochtends alles heel gehaast moest doen. Ontbijten schoot er vaak bij in, en mijn make-up deed ik in de trein. Een vriendin raadde me aan om een uur eerder op te staan en van je ochtend te genieten. En nu ik weet hoe fijn dit is doe ik niet meer anders. Ik heb nu ’s ochtends tijd om lekker te douchen en ontspannen een kop thee te drinken, vaak lees ik zelfs nog even de krant of een stuk uit een boek. Ik begin mijn dag ontspannen en ik neem die rust mee de dag in.

2. Bouw ontspan momenten in gedurende de dag

Ik begin dus meer ontspannen aan mijn dag, en ik zorg ook dat ik die ontspanning langer vasthoud. Als ik op mijn werk aankom open ik niet meteen mijn werkmail, maar ik maak eerst een globale planning van wat ik die dag wil bereiken. Dan ga ik aan de slag en als het dan lunch is neem ik ook echt even pauze: ik laat mijn telefoon op mijn bureau liggen en loop een rondje. Zo kom ik weer even helemaal tot mezelf en begin ik ontspannen aan het tweede deel van mijn werk dag. Als collega’s iets van mij vragen ben ik bereidt ze te helpen, maar ik maak eerst af waar ik mee bezig ben. Zo voorkom ik dat ik te weinig tijd over heb voor mijn taken.

Als ik vervolgens naar huis ga luister ik een fijn muziekje of een interessante podcast. Waar ik vroeger nog in de trein naar huis mijn mail en planning aan het bekijken was is dit nu echt een ontspan moment voor mij geworden.

3. Geniet van je avond

Na een lange dag is het ’s avonds tijd om op te laden. Mijn avonden zijn me-time voor mij en soms spreek ik af met vriendinnen. Dan eten we samen of gaan we sporten. Wat ik erg leuk vind is Yoga Zaandam! Fijn om even lekker te sporten en alle spanning uit je lijf te halen. Daarna slaap ik heerlijk en begin ik weer uitgerust aan een nieuwe dag.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!

Geef een antwoord